© DSF production
Chili - Tupungato
Wereldprimeur - snowborden op de Tupungato
Dag 1-2 Dag 3-4 Dag 5-6 Dag 7-8 Dag 9-10 Dag 11-12 Galerij Tupungato

De Vulkaan

De Tupongato is de hoogste berg ten zuiden van de Aconcagua Rivier en wordt beschouwd als de hoogste vulkaan ter wereld. De laatste uitbarsting dateerd van 1986. Het is een ruwe vulkaan, welke het landschap 96 km ten zuiden van de Aconcagua domineerd. Met een hoogte van 6550 meter is hij de tweede hoogste berg van het Americaans continent

Ligging

De Tupongato ligt aan  grens met Brasilië en een 75 km ten westen van Santiago (Latitude : -66.3667 , Longitude -69.7833) De laatste 30 km zijn er geen wegen meer . Het gebied is niet vrij toegangkelijk . Op de kaart zijn onze campen aangeduid.
Zondag 04/11/2002
We zijn reeds 14 dagen in Chili . Eerst zijn we naar het zuiden getrokken, naar Pucon een 800 km van Santiago verwijderd waar we de Villarica vulkaan hebben beklommen met als doel ons materiaal te testen. Wegens het slechte weer konden we geen gids vinden die ons naar de top wou leiden, dan maar snowboaden van af de flanken. Vervolgens gingen we naar het Arica in het noorden met bezoek aan de Parinacota vulkaan aan de gens met Bolivie en het verkennen van de Atacama woestijn met verblijf te San Pedro de Atacama. Gemiddeld verbleven we op een hoogte tussen de 3000 en 4000 meter en was het een ideale aclimatisatie peridode. Om 9 uur worden we voor het Rio Bidasoa Hotel in Santiago opgehaald door een kleine 4x4 vrachtwagen van het trekkings agentschap. Het agentschap zorgde ruim van te voren voor de aanvraag van de nodige permits. Eerst rijden we naar San Jose de Maipo waar we ons bij de politie moeten aanmelden ( idem op te terugweg). Na nog een uurrijden komen we aan in Alfalfal. We stoppen voor de poort van de elektriciteitsmaatschappij ChilGener. Aan het wachtlokaar worden onze passen en permits gekontroleerd. Na een kwartiertje kunnen we verder over een piste langs de oevers van de Rio Colorado. Nog een uur later  komen we aan in Chacayes een plaatsje met enkel vervallen boederijtjes waar de muilezels ons opwachten. Al het materiaal, voedsel en snowboards worden overgeladen op een 6 tal muilezels. Rond 12 uur start onze trekking langs een smal pad hoog gelegen boven de Rio Colorado. Naast David,Geert en Freddy bestaat de groep uit een gids, een kok en een extra drager (welke later de snoawboards naar de hoger gelegen campen moest dragen) +2 begeleiders voor de muilezels. De gids neemt de leiding doch zijn tempo is veel te hoog voor ons. Op sommige plaatsen is het pad weggespoeld en moeten we langs de de steile flanken voetje voor voetje verder sukkelen. Na 2 uur stappen halen de muilezels ons in. De begeleiders gaan alvast voor ons de tenten opzetten . De eerste dag moeten we een 15 tal km stappen , doch hierbij moeten 2 cancons overgestoken worden. Via een steilpad gaat het 200 meter naar beneden, naar de rivier toe en dan terug een 300 tal meter naar boven alzo schieten maar langzaam op. Na het oversteken van de laatse Canyon waarin de wilde Rio Tupongato stroomd bereiken we op een hoog plateau ons eerst kamp rond 19 uur. Een uur later heeft de kok het eten klaar en kruipen we vermoeid in onze slaapzakken. De herders hebben geen tent en slapenmet enkele wollen dekens onder een gespannen zeil. Startplaats - GPS : s 33 27 02 , w 70 01 03 - hoogte : 2130 meter / Camp 1 - GPS : s 33 23 12 , w 69 56 10 - hoogte 2674 meter.
Ons expeditie-theam bestaat uit 9 man
De muilezels worden geblindoekt om ze rustig te houden tijdens het laden.
Om 12:00 start onze trekking.
Een smal pad leid ons door het dal van de Rio Colorado.
Rio Tupungato.
Soms zijn er brugjes, soms niet.
Kamp 1
Ma 05/11/2002
De kok is reeds vroeg op om het ontbijt klaar te maken. Spek met eieren en gebakken saussisen, hoe vetter hoe beter. Wegens de zware inspanningenbij het klimmen op grote hoogte verbruiken we veel calorieėn. Rond 8 uur staan we op. Vroeger heeft niet veel zin daar het  's ochtens de temp steeds onder het vriepunt  blijft. Het opbreken van het camp neemt steeds een tweetal uren in beslag zodat we rond 10 uur op stap gaan. Vandaag hebben we terug een 6 tal uur te stappen naar ons basiskamp gelegen in de omgeving van Vega de los Flojos. Rond de middag bereiken we een warmwaterbron . Er waaid echter een koude wind en nieumnd heeft nu zijn warme kleren uit de doen. In de late namiddag moeten we nog een steile canyon oversteken. We hebben reeds de sneeuwgrens bereikt en de rivier is overdekt met een ijsbrug . Een voor een steken we voorzichtig over. Tegen 18 uur berijken we ons basiskamp. Camp 2 - Base camp - GPS: s 33  20 16 , w 69 51 59 - hoogte 3142.
Hier geen platgetreden paden.
Thermisch gebied.
Warmwaterbron.
Ijsbrug over rivier, omgeving van ons basiskamp.
Terug naar Zuid-America
Dag 1-2