Tunesie
© DSF production
Dag 1  Via de Romeinse dam rijden we naar Zarzis omgeven door olijfbomen. We volgen de oude karavaanroute en stoppen in Ghorfa. In het centrum is de oude karavanserai met zijn talrijke ghorfa’s, nu in gebruik als toeristische souvenirwinkeltjes. Métameur heeft zijn authenticiteit beter weten te bewaren en bijgevolg zijn de ghorfa's, de vroeger graanbewaarplaatsen van de Berbers, er schilderachtig. Dag 2 In Tataouine heeft op maandag de grootste markt van het zuiden plaats. Intressante Kars, berbervestigingen domineren de omgeving zoals Kars Ouled Dedbab, Kars Aouled Softana, Kars Ezzahra en Ksour Ellidet. In Douiret tref je Kars aan op verschillende bergtoppen, mooi uitzicht over de bergen en ruïenen en dorps woningen als verbouwde Ghorfas. Chenis is tegen de bergwandgeplakt en heeft een kleine witte moskee. We kijken naar de Zondsondergang van op Kars Tatouine. Dag 3 Vandaag bezoeken we Kars Haddada waar de opnamen zijn gebeurt voor starwars. Alleen na een lange avontuurlijke rit kan men Ksar Ghiliane berijken. Van hieruit kan men prachtige woestijntochten maken tussen echte Sahara-duinen met landrover of dromedaris. We overnachten in een nomadenkamp in de omgeving is er een warmwaterbron. Dag 4 Via woestijnpiste naar Douz. Douz is de poort van de woestijn.De markt op donderdag is het bezoeken waard omdat het een ontmoetingspunt is tussen de rondtrekkende nomaden en de bewoners van de oase.In december houdt men hier het Festival van de Sahara Dag 5 Woestijntocht naar de plaatsjes Sabria, verblijfplaats van de Sabria-nomaden en we beklimmen de duinen voor een uitzicht over het dorp. We bezoeken Zaafrane een oud dorpje van waaruit men een wandeling met dromedaris kan maken naar een door het zand bedolven dorpje. s'avonds genieten we van een prachtige zonsondergang over de duinen. Dag 6 Kebili is een oude berberstad, vroeger bekend om de slavenhandel met een van de laatste palmoasen voor de woestijn begint. We steken de immense Chot El Jerid vlakte over . Dit is een witte zoutwoestijn met echte fata morgana's. We rijden verder naar Nefta, prinses van de woestijn. Nefta beschikt over 150 bronnen en 400.000 palmbomen. We bezoek de oase met de paardenkoets. Dag 7 Van uit de oase van Nefta komen de beste Tunesische dadels. Nefta is ook een religieuse stad. Sidi Bou Ali een Islamitische heilige ligt hier begraven. Het stadje bezit talrijke moskeeën en minaretten. Ten zuiden van de stad tocht door woestijn en Chotvlakte. Dag 8 Naar Tozeur, deze wereldberoemde oase bestikt over niet minder dan 1.600.000 dadelbomen. De stad is charmant omdat ze beschikt over typische minaretten en mooie geometrische versierde gevels. We bezoeken : de oude stad. Le Paradis: is een extra ordinaire tuin. Le Zoo de désertis een eigenaardige dierentuin en zeker een bezoek waard is het Dar Chraiet museum met enscenering van Tunesische tradities. Dag 9 We maken een woestijn tocht naar dorpjes tegen de Algerijnse grens. Chebika, kleine oase in een canyon met prachtige waterval!. Tamerza met zijn Grand Cascade en bekent om zijn rotskristallen. Tamerza was vroeger een romeinse vestiging, nu een prachtige goudkleurige verlaten stadje. Midès, de farwest van Tunesië. Hier kan men een wandelingen maken langs de klippen van een Canyon met zicht op grillige rotsformaties. Dag 10 Van uit Metaoui vertrek " Le lézard rouge", de Orient expres van Tunesie, naar Gorge de Selja. Dan tijden we naar Gafsa, onder het romeinse bewind Capsa genoemd. Nu nog kan men er baden uit de oudheid bezoeken. Bezit ook een grote oase. Dag 11 Gabes bezit een prachtige zee-oase. Een ritje met de koets door de oase is een leuke ervaring. We rijden door een maanlandschap naar Matmata. Hier bezoeken we enkele huizen uitgehouwen in de wand van holen welke als kraters in het landschap liggen verspreid. Sommige triglodietwoningen zijn nog bewoond. Dag 12 Bezoek aan de bergdorpjes Tamezet en Toujane met huisjes tegen de bergflanken aangebouwd. In Ghilhiis tref je nog overblijfsel aan van Romeinse tempel en villa's. Met de overzet boot gaan we terug naar Djerba. Dag13-14 We bezoek Djerba en haar hoofplaats Houmt Souk. We gaan ook naar de mark en Bordj El Kebir het Spaanse fort. Hara Kebira bezit 11 synagogen. De synagoge van Hara Serghira, de oudste ter wereld. El May met moskee in typische Djerbasteil. Guella is gekend om zijn pottenbakkers.