Home Reisverslag Galerie Kaarten
©  Made by DSF

Mt Aso - Usuki

Zo 17/05/2015

Om 09:20 nemen we in het Nagasakitreinstation de trein naar Shin Toso. Aangekomen in Shin Tose hebben we 8 minuten de tijd om de hoge snelheid trein naar Kumamoto te nemen. Hier nemen we de toeristisch trein van een privé maatschappij naar Mount Aso. We stappen op de “Lili of the valley”, het paradepaardje van de Trans-Kyushu express lijn. Op de meeste treinen in Japan kan de passagier een lunch bestellen. En wie een aandenken wil van deze legendarisch treinrit, kan zich door de treinbegeleidster laten fotograferen en alzo reclame te maken voor de maatschappij. Rond de middag komen we aan in het Aso station, in een shop geven we onze bagage in bewaring. We schuiven aan voor een bus ticket en rijden dan naar het Kakou Nishi station gelegen op de Aso Vulkaan. Aso stad en de gelijknamige vulkaan liggen in de Caldeira, de grootste ingestorte vulkaankrater ter wereld. In deze 25 km lange en 18 km brede krater liggen verschillende vulkaan clusters. De Kumezuka of rijstberg lijkt op een omgekeerde rijstkom. Unieke landkenmerken en kleine vulkaankraters zijn gevormd door de aanzienlijke vulkanische activiteiten in de afgelopen 270.000 jaar en tijdens een grote uitbarsting die zich 90.000 jaar geleden plaatsvond. De bus stop bij het bezoekerscentrum vanwaar wandelingen kunnen gemaakt worden door de Kusasenriweide naar de Naka-dake krater, een van de 5 krater in de caldeira. Het is een ruig kaal gebied en je waant je hier op een echt maanlandschap. Een van de later ontstane kraters in dit dal, de Naka-dake krater, is nog steeds actief. De lokale mensen, die in de onmiddellijke omgeving van de vulkaan leefden, hadden een manier gevonden om in harmonie te leven met de natuur en de vulkaan. Aan de vulkaanvoet richtte ze een schrijn op. Sinds 1958 is er een kabelbaan naar de kraterrand, doch door recente uitbarstingen en de aanwezigheid van giftige dampen, is deze nu gesloten. Grote rookpluimen hangen boven de kraterrand en de geur van zwavel is duidelijk te  ruiken. Ter plaatse kunnen helikoptervlucht geboekt worden voor een vlucht hoog boven de krater. We wandelen verder door de caldeira en genieten van het unieke landschap. We overnachten in een Ryokan, Minshuku Asogen genoemd. Er gelden belangrijke Japanse gebruiken zoals schoenen uit en sloffen aan bij het binnenkomen. Ga je naar het toilet dan trek je andere sloffen aan. Volgens de aloude traditie is de kamer op vloerniveau ingericht. Er zijn geen stoelen en slapen gebeurt op Tatami-matten De baden in een Ryolan zijn traditioneel gemeenschappelijk, daarna wordt een Jukata aangetrokken. Na het bad, gezeten op een Zabuton, wordt thee gedronken voor de gasten aan het avondeten aanschuiven. Gelukkig werd voor ons westerlingen met lange benen een uitsparing onder de eettafel voorzien. De meeste Ryokan hebben veel aandacht voor de kwaliteit van het eten.
Japan
Naar het land van de reizende zon

Ma 18/05/2015

De volgende morgen staan we om 8:45 terug in het Aso station waar we de trein nemen naar Oita In het Oita station stappen we over naar Usuki Usuki ligt aan zee in vulkanisch gebied. informatieborden wijzen de dichtstbijzijnde schuilkelder aan. Usuki heeft verschillende tempels en goed bewaard gebleven traditionele huizen. Het is zachtjes beginnen regen als we het oude stadscentrum bezoeken en we de traditionele bouwstijl bewonderen. We bezoeken het Usuli-kasteel, een van de oudste overblijvende originele gebouwen uit de Sengoku-periode. We brengen een bezoek aan een Shinkouji tempel.We sluiten ons bezoek aan het stadje af met een bezoek aan de Ryugenjitempel met een 3 verdieping tellende pagode. Met de taxi rijden we naar de nabij gelegen “ Usuki stenen Boeddha’s”. Niemand weet waarom en hoe deze zestig Boeddhabeelden in dit afgelegen gebied, bekend als Fukada, terecht kwamen. Dit zorgt ervoor dat deze plek iets mysterieus heeft. De beelden zijn met groot vakmanschap uit de tufstenen wanden van een smalle kloof gehouwen. In de eerste nis staan 9 afbeeldingen van Amithaba. In de 2de nis staan 3 Amidas, de boeddha van het oneindige licht, In de 3de nis staan de bodhisattva Jizo en 10 koningen afgebeeld. In de 4de nis bevinden zich de 3 Nyora beelden namelijk Kongokai, Shaka en Amida Ernaast in de 5de nis staan terug 3 Nyora afbeeldingen waaronder Shakyamuni, de god van de Waarheid. De 6de grot bevat ook 3 Nyora afbeeldingen met als belangrijkste beeld Dainichi Nyorai De 7de grot bevat beeldwerken van San-nosan Via een Tori poort gaan naar de Furuzone Boeddha’s in de 8ste grot. Volgens de legende waste prinses Tamatsu haar gezicht aan deze bron. Een lelijke geboortevlek verdween op wonderbaarlijke wijze en de prinses werd bekend om haar schoonheid. Voor de ingang van de Mangatsu tempel staan 2 Deva Koningen. In een nis staan de afbeeldingen van Ma na no Choja en zijn vrouw. Ernaast staat Renjo-Hoshi. De Mangatu Tempel opgericht door Renjo-hoshi is rijkelijk versierd. We verlaten het grotten complex en kuieren door een nabij gelegen gehucht. Op de parking voor de Usuki Boeddhas worden we stip om 17 uur opgehaald door onze gastheer. Voor we naar zijn huis rijden, wil hij ons kennis laten maken met een bijzonder bamboebos. Hier groeit de Kinmei Moso bamboe Kinmij staat voor de groene strepen die verticaal verschijnen op de goudgele kolom. Deze decoratieve bamboe wordt in vele Japanse tuinen aangeplant. Ons gastgezin woont in het landelijk dorpje Kincho-mura. We verblijven 1 nacht in een Japanse Homestay ook wel Minshuku genoemd. Het is een door een familie gerund pension en laat ons toe de Japanse levenswijze te ontdekken. Onze gastheer is een afstammeling van een Samoerai familie Aan de muur prijken oude familiefoto’s. Hoe later op de avond hoe gezelliger de sfeer