Japan
Naar het land van de reizende zon
Home Reisverslag Galerie Kaarten
©  Made by DSF

Tsumago

Di 26/05/2015

De volgende dag nemen we de trein naar Tsumago De hoofdbagage hebben we per post opgestuurd naar ons hotel om zo gemakkelijker de kleiner dorpen in de bergen te kunnen bezoeken. Kiso-Fukushima is een prachtig stadje in de prefectuur Nagano en was een belangrijk poststadje op de Nakasendo weg die Kyoto door de bergen met Edo, het huidige Tokio verbindt. Aan het station staat een oude locomotief die reed op de spoorlijn Nagoya - Matsumoto. Vele houten huizen stralen de sfeer van weleer uit. We betreden de Kozeni Tempel die omgeven is door prachtige tuinen. De tempel bezit ook een aantrekkelijke rotstuin. Op de terugweg naar het stadion brengen we nog een kort bezoek aan de Kyushoin met twee wachters. We zijn nog te vroeg voor onze trein naar Nagiso en nuttigen een gebak in een theehuis. Het is nog 3 kwartier rijden met een lokale trein naar Nagiso. Elke halte wordt aangegeven met de kostprijs van het ticket. Er wordt betaald bij het uitstappen. Met de taxi rijden we verder naar Tsumago. Tsumago heeft zich verplicht alles in de oude originele stijl te behouden. Oude herbergen, huizen en pakhuizen mogen niet worden gesloopt. Toch lijkt het niet op een openluchtmuseum omdat er gewoon mensen wonen en werken zoals al eeuwen het geval is. We nemen onze intrek in de traditionele Ryokan, Oyado daikiti  genoemd. Het is het moment om de schoenen uit te doen en een paar huisslippers aan te trekken. De ryokan beschikt over 5 kamers met zicht op de bergen. Bij het betreden van de sanitaire ruimten wordt er van slippers gewisseld. Volgens de Japanse traditie zijn de kamers ingericht op vloer niveau. Na een bad en het aantrekken van de Yukata genieten we van ons rijkelijk bediende avondmaaltijd. Na de maaltijd is het de gewoonte dat de gasten gekleed in Yukata een avondwandeling maken in het oude dorp. Er is geen straatverlichting enkel de ingang van de huizen zijn door lantarens verlicht. Wo 27/05/2015
Na het ontbijt gaan we op verkenning in Tsumago Tsumago is de 42ste van de 69tig poststeden op de Nakasendo trail. Het is nog vroeg, vele van de winkels zijn nog gesloten, dit verandert snel als tegen de middag toeristen in het dorp aankomen. Het geeft ons de gelegenheid de oude houtenhuizen in al hun pracht te fotograferen. Er zijn geen auto’s en stoomkabels en telefoonlijnen zijn verborgen, zodat de bezoeker zich kan voorstellen hoe het leven hier vroeger was. De Tsumago-juku is een vriendschapshall waar vroegere reizigers op de postroute konden uitrusten. In de traditionele winkels kan de bezoeker ambachtelijke producten en souvenirs kopen. Kuier met ons mee door de straten van het authentieke Tsumago. We bereiken het einde van het dorpje en maken een wandeling in de omgeving. Dit is een oud berichtenbord waar mededelingen en waarschuwing aan de bewoners van het dorp werden aangeplakt. We komen langs de Enmei-jizo, een steen uit de Aragi rivier, waarop het beeld van een godheid tevoorschijn kwam. Een stenen trap geeft toegang tot de Kotoku-ji tempel. Het is een Boeddhistische tempel gebouwd in de jaren 1500. Naast de tempel ligt de oude begraafplaats van Tsmago. We bereiken de buitenwijk van Tsumago, De nieuwere huizen zijn in de zelfde stijl opgetrokken als de oudere. We staan versteld van de prachtige tuinen die de huizen omringen. Kleine veldwegen leiden ons door de omringende natuur. Via de Momosuke brug steken de Kiso rivier over en komen terug in het dorp. Aan sommige huizen wapperen in mei, Koi-Nobori. Dit zijn Japanse windzakken in de vorm van een Karper. Naast de ouderkarper wapperen kleiner karper vlaggen en laten zien hoeveel jongens een gezin heeft. Zwart staat voor de vader, rood voor de moeder en de blauwe karper voor de zonen. Met de lokale bus zijn we naar het nabijgelegen dorpje Magome gereden. Ook hier staat een oud berichtenbord aan de ingang van het dorp. Ook Magome wordt goed bewaard voor het nageslacht maar is wel wat moderner dan Tsumago. Magome is de 43ste van de 69 poststation op de Nakasendo trail Het dorpje is prachtig gerestaureerd, een breed geplaveid pad leid je lang de houten huizen. Het pad stopt aan een mooi uitzicht punt We hebben een panoramisch zicht over de Kiso vallei, een mooi stukje natuur in Japan. De bergen rond Magone zijn prachtig groen met watervallen, bossen en groene valleien Via de rijstvelden keren we terug naar de bushalte, we overnachten opnieuw in Tsumago.
Via de Momosuke brug steken de Kiso rivier over en komen terug in het dorp. Aan sommige huizen wapperen in mei, Koi-Nobori. Dit zijn Japanse windzakken in de vorm van een Karper. Naast de ouderkarper wapperen kleiner karper vlaggen en laten zien hoeveel jongens een gezin heeft. Zwart staat voor de vader, rood voor de moeder en de blauwe karper voor de zonen. Met de lokale bus zijn we naar het nabijgelegen dorpje Magome gereden. Ook hier staat een oud berichtenbord aan de ingang van het dorp. Ook Magome wordt goed bewaard voor het nageslacht maar is wel wat moderner dan Tsumago. Magome is de 43ste van de 69 poststation op de Nakasendo trail.Het dorpje is prachtig gerestaureerd, een breed geplaveid pad leid je lang de houten huizen. Het pad stopt aan een mooi uitzicht punt We hebben een panoramisch zicht over de Kiso vallei, een mooi stukje natuur in Japan. De bergen rond Magone zijn prachtig groen met watervallen, bossen en groene valleien Via de rijstvelden keren we terug naar de bushalte, we overnachten opnieuw in Tsumago.